
Világ Gazdaság
Gazdaság & Pénzügy
Trabant, Zsiga és Ezeröcsi – mutatjuk a Kádár-korszak kedvenc autóit
VG
2025. augusztus 17. 17:53
A Rákosi-rendszer ínséges éveinek és államosítási törekvéseinek hatására a személygépjármű birtoklása csak pár ezer ember kiváltsága volt. Az ezt követő Kádár-korszak előrehaladtával aztán beköszöntött a "fridzsiderszocializmus", amely már némileg élhetőbb körülményeket hozott. Így történhetett, hogy a buszok és oldalkocsis Pannóniák mellett egyre nagyobb számban tűntek fel az utakon az autók is. Mutatjuk a kedvenceket.
MI összefoglaló
"A Kádár-korszakban a személyautó-használat fokozatosan terjedt: a Merkur vállalat 1964-es megalakulása megkönnyítette az előjegyzést, de gyakori volt a többéves várakozás. A KGST-országok kínálata — Moszkvics, Lada (VAZ 2101, VAZ 2103/Ezeröcsi), Trabant, Wartburg, Dacia, Polski Fiat, Škoda — dominált, a Lada a 1990-es évek közepéig piacvezető volt. Az árak és keresetek viszonya, valamint a gépjárműállomány növekedése (1947: 7 ezer; 1961: 60 ezer; 1981: 1,5 millió) jól mutatta a mobilitás változását. A rendszerváltás után megszűnt a Merkur monopóliuma és megnyílt a nyugati import, ami minőségi átrendeződést hozott."
Hangulat:
Semleges (60%)
Érzelmi töltet:
semleges