Magántőke bevonásával épülhet meg az M100-as gyorsforgalmi út Esztergom és az M1 között

33,3% 11,1% 33,3% 22,2%

Az M100-as gyorsforgalmi út, amely az M1-es autópályát köti össze Esztergommal, részben magántőke bevonásával valósulhat meg. A beruházás becsült költsége elérheti az 500 milliárd forintot a bonyolult műszaki tartalom miatt. A közbeszerzési eljárás kiírását 2025-re vagy 2026-ra tervezik, a kivitelezés pedig 2026 végén indulhat. Az Építési és Közlekedési Minisztérium előzetes egyeztetéseket folytat a finanszírozási módokról. Az M1–M100 csomópont építése az MKIF feladata, de az M100-as út maga nem része a jelenlegi koncessziós szerződésnek. A projektet korábban már elhalasztották 2022-ben a beruházási stop miatt. A helyiek indokoltnak tartják az út megépítését a jelentős kamionforgalom miatt.

Főbb pontok

  • 1

    Az M100-as gyorsforgalmi út az M1-es autópályát köti össze Esztergommal.

  • 2

    A beruházásba magántőkét is bevonhatnak a tervek szerint.

  • 3

    A közbeszerzési eljárás kiírását 2025-re vagy 2026-ra tervezik, a kivitelezés 2026 végén indulhat.

  • 4

    Az út becsült költsége elérheti az 500 milliárd forintot a bonyolult műszaki tartalom miatt (völgyhidak, alagutak).

  • 5

    A közbeszerzést három szakaszra bontják, melyekre együttesen vagy külön-külön is lehet pályázni.

  • 6

    Az M1–M100 csomópont építése az MKIF koncessziós feladata, de maga az M100-as út nem része a jelenlegi koncessziós szerződésnek.

  • 7

    Korábban, 2022-ben a kormány a beruházási stop miatt elhalasztotta az M100-as projektet, melynek akkori becsült költsége 335 milliárd forint volt.

  • 8

    Az előzetes piaci konzultációra egyedül a Duna Aszfalt jelentkezett.

  • 9

    A helyiek szerint a beruházás indokolt a térség jelentős kamionforgalma miatt, bár korábban lakossági tiltakozás volt az eredeti útvonal ellen.

Portálok közti különbségek

  • Az Infostart és a Portfolio 2026-ra teszi a közbeszerzés kiírását, míg az Index, 24.hu, Blikk, Magyar Nemzet és Telex 2025-re vagy jövő évre.

  • A 24.hu kiemeli, hogy Lázár János korábban következetesen állami beruházásként beszélt az M100-ról, ami most változott a magántőke bevonásával.

  • A Telex megemlíti, hogy a korábbi közbeszerzésen a Strabag és a Dömper Kft. vezette konzorcium nyerte el a szakaszok építését, mielőtt a projektet felfüggesztették.

  • Az Index és a Világgazdaság részletesebben taglalja Lázár János korábbi nyilatkozatait más gyorsforgalmi utak (M86, M87) magántőke bevonásáról.

  • A Blikk és a Magyar Nemzet részletezi a három szakasz becsült költségeit (150 milliárd, 150-200 milliárd, 70 milliárd forint), míg más portálok csak az összköltséget említik.

  • A HVG cikke nagyon rövid, csak a címet és a leadet tartalmazza, a teljes szöveg hiányzik, így kevesebb információt nyújt a többi portálhoz képest.

Frissítve: 2025. 08. 11. 15:35