Az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárásokat indított Magyarország ellen

11,1% 44,4% 44,4%

Az Európai Bizottság több kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen, kiemelve az autópálya-koncessziós szerződések odaítélésének szabálytalanságait. A Bizottság szerint a 35 éves koncesszió tévesen minősült koncessziónak, mivel a működési kockázat nem megfelelően hárult át a kedvezményezettre, és az időtartama is túl hosszú. Emellett kifogásolták az elektronikus útdíjszedési rendszer uniós előírásoknak való meg nem felelését, az Energia Charta Egyezményhez kapcsolódó jogvitában képviselt magyar álláspontot, valamint a levegőszennyezés csökkentésére vonatkozó nemzeti program frissítésének elmaradását. A magyar kormánynak két hónapja van a válaszadásra és a hiányosságok orvoslására, ellenkező esetben az ügyek az Európai Unió Bírósága elé kerülhetnek.

Főbb pontok

  • 1

    Az Európai Bizottság kiegészítő felszólító levelet küldött a magyar kormánynak az autópálya-koncessziós szerződések uniós szabályoknak való meg nem felelése miatt.

  • 2

    A Bizottság szerint a 35 éves koncessziós szerződés tévesen minősül koncessziónak, mivel a működési kockázat nem megfelelően hárult át a koncessziós jogosultra, sértve az egyenlő bánásmód és átláthatóság elvét.

  • 3

    A szerződés időtartamát is túl hosszúnak találja a Bizottság, még koncessziós szerződés esetén is.

  • 4

    A magyar kormánynak két hónapja van a válaszadásra és a hiányosságok orvoslására, ellenkező esetben további eljárások indulhatnak.

  • 5

    Az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen az elektronikus útdíjszedési rendszer (EETS) nem megfelelő átültetése miatt is, ami akadályozza az átjárhatóságot.

  • 6

    Az Európai Bizottság az Európai Unió Bírósága elé idézi Magyarországot az Energia Charta Egyezményhez kapcsolódó, EU-n belüli választottbírósági eljárásokkal kapcsolatos uniós álláspont ellentmondása miatt.

  • 7

    Magyarország figyelmeztetést kapott, amiért nem frissítette időben a levegőszennyezés csökkentésére vonatkozó nemzeti programját.

Portálok közti különbségek

  • A Kontroll, Népszava, 24.hu, Menedzsment Fórum, Telex, 444 és Portfolio portálok mind az Európai Bizottság által indított kötelezettségszegési eljárásokról számolnak be, különös hangsúllyal az autópálya-koncessziós ügyön.

  • A Népszava részletesebben kitér a koncessziós eljárás politikai hátterére, megemlítve, hogy az Orbán-kormány 2021-ben, az ellenzéki összefogás megerősödése idején találta ki a 35 éves koncesszióba adást, és részletezi a pályázati folyamatot, kiemelve a Rogán Antal felügyelete alatt működő Nemzeti Koncessziós Iroda szerepét a komoly osztrák cég kizárásában.

  • A Népszava és a Telex konkrétan megemlíti, hogy a koncesszió nyertese a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozó konzorcium volt, és a G7 számításai szerint 700 milliárd forintot kereshetnek, illetve négy hónap alatt 6,5 milliárdos nyereséget könyvelhettek el.

  • A 24.hu és a Portfolio a koncessziós ügy mellett további három kötelezettségszegési eljárásról is beszámol: az elektronikus útdíjszedésről, az Energia Charta Egyezményhez kapcsolódó jogvitáról, és a levegőszennyezés csökkentésére vonatkozó nemzeti program elmaradt frissítéséről. A Kontroll és a 444 csak az útdíjszedési ügyet említi az autópálya-koncesszió mellett.

  • A Portfolio részletesebben elemzi az egyes ügyek jogi és gazdasági hátterét, például az Energia Charta Egyezmény kapcsán a lojális együttműködési kötelezettség megsértését, valamint a levegőszennyezés ügyében a lakosság egészségére gyakorolt hatást.

Frissítve: 2025. 07. 17. 17:33