Fogyasztóvédelmi ellenőrzés a dinnyepiacon: bírságok és megsemmisített tételek
Aug 26, 2025 • 13:18

Infostart
Aug 26, 2025 • 09:23

Economx
Aug 26, 2025 • 08:33

Világ Gazdaság
Aug 26, 2025 • 10:25

Pénzcentrum
Aug 26, 2025 • 09:09

Piac & Profit
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) átfogó ellenőrzést végzett a görögdinnye piacon, vizsgálva a termékek minőségét, jelölését és nyomonkövethetőségét. Az akció során 485 kereskedelmi egységet ellenőriztek, 26 esetben szabtak ki bírságot, összesen több mint 19 millió forint értékben. Két nyomonkövethetetlen tétel miatt 308 kilogramm dinnyét semmisítettek meg. Problémát jelentett az éretlen görög dinnye, valamint egy áruházlánc raktárában talált romlott tétel, amiért 16 millió forintos bírságot róttak ki. A leggyakoribb hiányosság a származási ország és a minőségi osztály hiányos jelölése volt. A növényvédőszer-maradék vizsgálatok eredményei általánosságban megfelelőnek bizonyultak. Az NKFH a jövőben is folytatja az idényjellegű ellenőrzéseket a fogyasztók védelmében.
Főbb pontok
-
1
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) átfogó ellenőrzést tartott a görögdinnyék minőségével, jelölésével és nyomonkövethetőségével kapcsolatban.
-
2
Az ellenőrzések során 485 kereskedelmi egységet vizsgáltak, 426 hazai és 132 import tételt ellenőriztek.
-
3
Összesen 26 esetben szabtak ki bírságot, több mint 19 millió forint értékben.
-
4
308 kilogramm dinnyét semmisítettek meg két nyomonkövethetetlen tétel miatt.
-
5
Egy görög tételt éretlenség miatt vontak ki a forgalomból, mivel nem érte el a szabvány szerinti 8 Brix-fokot.
-
6
Egy áruházlánc központi raktárában túlérett, romlásnak indult dinnyét találtak, amiért több mint 16 millió forintos bírságot szabtak ki.
-
7
A leggyakoribb hiányosság a nem megfelelő vagy hiányzó jelölés volt, különösen a származási ország és a minőségi osztály feltüntetésének elmaradása.
-
8
A növényvédőszer-maradék vizsgálatok során a minták többsége megfelelőnek bizonyult.
-
9
Az NKFH a jövőben is folytatja az idényjellegű ellenőrzéseket a fogyasztók védelme érdekében.
Portálok közti különbségek
-
•
Az Infostart első cikke (Lerohanta a dinnyéseket a fogyasztóvédelem) Eitmann Norbert kommunikációs vezetőt idézi, míg a második Infostart cikk (Lecsapott a hatóság, 308 kilogramm dinnye ment a kukába) és az Economx, Pénzcentrum, Világ Gazdaság cikkek Német-Weingartner Lilla, az NKFH elnökének nyilatkozatát is tartalmazzák, aki az út menti árusítóhelyek javuló körülményeiről és a nagyobb kereskedelmi egységeknél kiszabott bírságokról beszél.
-
•
A Blikk cikk (Több mint 3 mázsa dinnyét semmisítettek meg) kiegészítő információkat tartalmaz a görögdinnye egészségügyi előnyeiről, ami más cikkekben nem szerepel.
-
•
A Piac & Profit (Durva, milyen dinnyét akarnak az árusok, a boltok ránk sózni) és a Világ Gazdaság (A dinnyepiacon végzett nagytakarítást a fogyasztóvédelem – brutális mennyiséget kellett megsemmisíteni) cikkek megemlítik a dinnyetermelők elkeseredettségét a piacromboló akciók és az alacsony árak miatt, ami más cikkekben nem kap hangsúlyt.
-
•
Az Infostart első cikke a 'Belföld' kategóriába sorolja az eseményt, míg a többi portál (Infostart második, Blikk, Pénzcentrum, Magyar Nemzet, Economx, Piac & Profit, Világ Gazdaság) 'Gazdaság & Pénzügy' vagy 'Gasztro & Utazás' kategóriába helyezi, ami eltérő hangsúlyt ad a hírnek.