A Meta leállítja a politikai hirdetéseket az Európai Unióban
Júl 25, 2025 • 15:56

Mandiner
Júl 25, 2025 • 15:03

Menedzsment Fórum
Júl 25, 2025 • 14:23

Telex
A Meta bejelentette, hogy 2025 októberétől megszünteti a politikai, választási és társadalmi témájú hirdetések futtatását az Európai Unió területén. A vállalat a döntést az uniós politikai hirdetésekre vonatkozó új átláthatósági szabályok túl összetett és jogbizonytalanságot okozó követelményeivel indokolta. Az EU-s rendelet célja a választásokba való külföldi beavatkozások és a politikai dezinformáció visszaszorítása, előírva a hirdetések finanszírozójának és célzásának átláthatóságát. A Meta hangsúlyozta, hogy a politikai tartalmak posztolását továbbra is engedélyezi, de azok nem népszerűsíthetők fizetett hirdetésként. Hasonló lépést tett már korábban a Google is.
Főbb pontok
-
1
A Meta 2025 októberétől nem futtat politikai, választási vagy társadalmi témájú hirdetéseket az Európai Unió területén.
-
2
A döntés oka az EU új, politikai hirdetésekre vonatkozó átláthatósági szabályozása, amely a Meta szerint túl összetett és jogbizonytalanságot okoz.
-
3
Az uniós rendelet célja a választásokba való külföldi beavatkozások és a politikai dezinformáció visszaszorítása.
-
4
A szabályozás előírja, hogy a platformoknak fel kell tüntetniük a politikai hirdetések finanszírozóját és azt, hogy személyes adatok alapján célozták-e meg a felhasználókat.
-
5
A Meta hangsúlyozta, hogy a politikai tartalmak posztolását továbbra is engedélyezi, de azok nem népszerűsíthetők fizetett hirdetésként.
-
6
A Google már 2024 végén leállította a politikai hirdetéseket az EU-ban hasonló okokra hivatkozva.
-
7
A Meta régóta bírálja az EU internetre vonatkozó szabályozását, és több vizsgálat is folyamatban van ellene az EU digitális szolgáltatásokról szóló törvénye (DSA) keretében.
Portálok közti különbségek
-
•
Az Infostart, Népszava, 24.hu, Index, Mandiner, Privátbankár, Menedzsment Fórum, 444, HWSW.hu, Qubit és Telex portálok mind egyetértenek abban, hogy a Meta októbertől leállítja a politikai hirdetéseket az EU-ban az új uniós szabályozás miatt.
-
•
Az Infostart és a Mandiner kiemeli, hogy a Meta ezzel a lépéssel 'nemes egyszerűséggel kikerüli' az uniós szabályokat, míg a Népszava, 24.hu, Index, Privátbankár, Menedzsment Fórum, 444, HWSW.hu, Qubit és Telex inkább a 'megfelelés elkerülését' vagy a 'betarthatatlanságot' hangsúlyozza.
-
•
Az Index és a 444 megemlíti a döntés lehetséges magyarországi hatásait, például a kampányokra gyakorolt befolyását és a magyar pártok hirdetési költéseit, míg a többi portál nem tér ki erre részletesen.
-
•
A Qubit és a HWSW.hu részletesebben kitér a TTPA-rendelet tartalmára, például a célzott hirdetésekre vonatkozó szigorú feltételekre és a személyes adatok felhasználásának korlátozására.
-
•
Az Infostart, Népszava, Index, Privátbankár, Menedzsment Fórum, 444, HWSW.hu, Qubit és Telex mind megemlíti a Google hasonló lépését, míg a 24.hu nem.
-
•
Az Infostart, Népszava, Index, Privátbankár, Menedzsment Fórum, Qubit és Telex említést tesz a Cambridge Analytica-botrányról, mint az EU szigorításának előzményéről.
-
•
Az Infostart, Népszava, Index, Privátbankár, Menedzsment Fórum és Qubit megemlíti Mark Zuckerberg korábbi kritikáit az EU szabályozásával szemben, míg a többi portál nem.