Az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárásokat indított Magyarország ellen
Júl 17, 2025 • 15:10

24.hu
Júl 17, 2025 • 15:03

Menedzsment Fórum
Júl 17, 2025 • 13:28

Portfolio
Júl 17, 2025 • 13:28

Portfolio
Júl 17, 2025 • 15:38

Népszava
Júl 17, 2025 • 14:37

HVG
Júl 17, 2025 • 13:33

444
Az Európai Bizottság több kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen, kiemelve az autópálya-koncessziós szerződések odaítélésének szabálytalanságait. A Bizottság szerint a 35 éves koncesszió tévesen minősült koncessziónak, mivel a működési kockázat nem megfelelően hárult át a kedvezményezettre, és az időtartama is túl hosszú. Emellett kifogásolták az elektronikus útdíjszedési rendszer uniós előírásoknak való meg nem felelését, az Energia Charta Egyezményhez kapcsolódó jogvitában képviselt magyar álláspontot, valamint a levegőszennyezés csökkentésére vonatkozó nemzeti program frissítésének elmaradását. A magyar kormánynak két hónapja van a válaszadásra és a hiányosságok orvoslására, ellenkező esetben az ügyek az Európai Unió Bírósága elé kerülhetnek.
Főbb pontok
-
1
Az Európai Bizottság kiegészítő felszólító levelet küldött a magyar kormánynak az autópálya-koncessziós szerződések uniós szabályoknak való meg nem felelése miatt.
-
2
A Bizottság szerint a 35 éves koncessziós szerződés tévesen minősül koncessziónak, mivel a működési kockázat nem megfelelően hárult át a koncessziós jogosultra, sértve az egyenlő bánásmód és átláthatóság elvét.
-
3
A szerződés időtartamát is túl hosszúnak találja a Bizottság, még koncessziós szerződés esetén is.
-
4
A magyar kormánynak két hónapja van a válaszadásra és a hiányosságok orvoslására, ellenkező esetben további eljárások indulhatnak.
-
5
Az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen az elektronikus útdíjszedési rendszer (EETS) nem megfelelő átültetése miatt is, ami akadályozza az átjárhatóságot.
-
6
Az Európai Bizottság az Európai Unió Bírósága elé idézi Magyarországot az Energia Charta Egyezményhez kapcsolódó, EU-n belüli választottbírósági eljárásokkal kapcsolatos uniós álláspont ellentmondása miatt.
-
7
Magyarország figyelmeztetést kapott, amiért nem frissítette időben a levegőszennyezés csökkentésére vonatkozó nemzeti programját.
Portálok közti különbségek
-
•
A Kontroll, Népszava, 24.hu, Menedzsment Fórum, Telex, 444 és Portfolio portálok mind az Európai Bizottság által indított kötelezettségszegési eljárásokról számolnak be, különös hangsúllyal az autópálya-koncessziós ügyön.
-
•
A Népszava részletesebben kitér a koncessziós eljárás politikai hátterére, megemlítve, hogy az Orbán-kormány 2021-ben, az ellenzéki összefogás megerősödése idején találta ki a 35 éves koncesszióba adást, és részletezi a pályázati folyamatot, kiemelve a Rogán Antal felügyelete alatt működő Nemzeti Koncessziós Iroda szerepét a komoly osztrák cég kizárásában.
-
•
A Népszava és a Telex konkrétan megemlíti, hogy a koncesszió nyertese a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozó konzorcium volt, és a G7 számításai szerint 700 milliárd forintot kereshetnek, illetve négy hónap alatt 6,5 milliárdos nyereséget könyvelhettek el.
-
•
A 24.hu és a Portfolio a koncessziós ügy mellett további három kötelezettségszegési eljárásról is beszámol: az elektronikus útdíjszedésről, az Energia Charta Egyezményhez kapcsolódó jogvitáról, és a levegőszennyezés csökkentésére vonatkozó nemzeti program elmaradt frissítéséről. A Kontroll és a 444 csak az útdíjszedési ügyet említi az autópálya-koncesszió mellett.
-
•
A Portfolio részletesebben elemzi az egyes ügyek jogi és gazdasági hátterét, például az Energia Charta Egyezmény kapcsán a lojális együttműködési kötelezettség megsértését, valamint a levegőszennyezés ügyében a lakosság egészségére gyakorolt hatást.
Címkék



