Ellentmondásos hírek a BYD szegedi gyárának indulásáról és a törökországi termelésről

15,8% 21,1% 42,1% 21,1%

A cikkek a kínai BYD szegedi elektromosautó-gyárának építésével és a tömegtermelés tervezett indulásával kapcsolatos híreket elemzik. A Reuters értesülései szerint a szegedi gyár tömegtermelése 2026-ra csúszhat, és az első két évben a tervezett kapacitás alatt működhet, miközben a törökországi üzem korábban indulhat el a kedvezőbb munkaerőköltségek miatt. Joó István kormánybiztos cáfolta ezeket a híreket, „fake news”-nak nevezve azokat, és hangsúlyozta a BYD magyarországi elkötelezettségét. Az elemzések kitérnek a beruházás gazdasági hatásaira, az EU-s vámokra és a kínai autóipar globális stratégiájára is.

Főbb pontok

  • 1

    A Reuters értesülései szerint a kínai BYD 2026-ig elhalasztja a szegedi elektromos járműgyár tömegtermelésének beindítását, és az első két évben a tervezett kapacitás alatt fog működni.

  • 2

    Ezzel párhuzamosan a BYD törökországi üzeme a vártnál korábban kezdi meg a gyártást, alacsonyabb munkaerőköltségekre hivatkozva.

  • 3

    Joó István kormánybiztos, a HIPA vezérigazgatója „fake news”-nak nevezte a híreket, és megerősítette, hogy a szegedi munkálatok teljes gőzzel haladnak, és a BYD elkötelezett a magyarországi beruházás mellett.

  • 4

    A szegedi gyár eredeti tervei szerint évi 150 ezer, majd 300 ezer járművet gyártana, de a Reuters szerint 2026-ban csak néhány tízezer jármű készülne el.

  • 5

    A törökországi Manisában épülő 1 milliárd dolláros üzem a tervek szerint már 2025-ben több autót gyárthat, mint a szegedi üzem.

  • 6

    A BYD Magyarországra telepíti európai üzleti központját, és két kutatás-fejlesztési programot is indít hazai egyetemekkel együttműködésben.

  • 7

    A kínai autógyártók az EU-s vámok elkerülése érdekében építenek gyárakat Európában, de a magasabb bér- és energiaköltségek miatt Törökország vonzóbb alternatíva lehet.

  • 8

    Várkonyi Gábor autópiaci szakértő szerint a BYD a túltermelés miatt lassíthatja a termelés felfutását a nem kínai gyáraiban, és ez érintheti a magyar GDP növekedését is.

Portálok közti különbségek

  • A Telex és a 444 hangsúlyozza a Reuters értesüléseit a szegedi gyár tömegtermelésének elhalasztásáról és a törökországi termelés előrehozataláról, kiemelve az alacsonyabb munkaerőköltségeket Törökországban és az EU-s vámok elkerülését.

  • Az Index, a Portfolio, a 24.hu és a Világ Gazdaság (első cikk) Joó István kormánybiztos cáfolatát helyezi előtérbe, miszerint a BYD szegedi beruházása a tervek szerint halad, és a hírek „fake news”-nak minősülnek. Ezek a cikkek részletesen bemutatják a BYD magyarországi elkötelezettségét, mint például az európai üzleti központ Budapestre telepítését és a kutatás-fejlesztési programokat.

  • Az Infostart Várkonyi Gábor autópiaci szakértő elemzését közli, aki a kínai autóipar túltermelésével magyarázza a BYD esetleges lassítását, és felhívja a figyelmet arra, hogy ez érintheti a magyar GDP növekedését.

  • A Népszava, a Privátbankár, a Blikk, az Economx és a Menedzsment Fórum szintén a Reuters értesüléseire alapozva számol be a szegedi gyár késéséről és a törökországi üzem előrehozott indulásáról, kiemelve a munkaerőköltségek és az EU-s vámok szerepét a döntésben. A Népszava emellett megemlíti a Magyar Nemzeti Bank inflációs jelentését és a kormányzati ígéreteket a munkahelyteremtésről és a bérekről.

Frissítve: 2025. 07. 22. 19:49