Magántőke bevonásával épülhet meg az M100-as gyorsforgalmi út Esztergom és az M1 között
Aug 11, 2025 • 15:04

Index
Aug 11, 2025 • 05:52

Világ Gazdaság
Aug 11, 2025 • 12:14

24.hu
Aug 11, 2025 • 10:57

Blikk
Aug 11, 2025 • 09:05

Telex
Az M100-as gyorsforgalmi út, amely az M1-es autópályát köti össze Esztergommal, részben magántőke bevonásával valósulhat meg. A beruházás becsült költsége elérheti az 500 milliárd forintot a bonyolult műszaki tartalom miatt. A közbeszerzési eljárás kiírását 2025-re vagy 2026-ra tervezik, a kivitelezés pedig 2026 végén indulhat. Az Építési és Közlekedési Minisztérium előzetes egyeztetéseket folytat a finanszírozási módokról. Az M1–M100 csomópont építése az MKIF feladata, de az M100-as út maga nem része a jelenlegi koncessziós szerződésnek. A projektet korábban már elhalasztották 2022-ben a beruházási stop miatt. A helyiek indokoltnak tartják az út megépítését a jelentős kamionforgalom miatt.
Főbb pontok
-
1
Az M100-as gyorsforgalmi út az M1-es autópályát köti össze Esztergommal.
-
2
A beruházásba magántőkét is bevonhatnak a tervek szerint.
-
3
A közbeszerzési eljárás kiírását 2025-re vagy 2026-ra tervezik, a kivitelezés 2026 végén indulhat.
-
4
Az út becsült költsége elérheti az 500 milliárd forintot a bonyolult műszaki tartalom miatt (völgyhidak, alagutak).
-
5
A közbeszerzést három szakaszra bontják, melyekre együttesen vagy külön-külön is lehet pályázni.
-
6
Az M1–M100 csomópont építése az MKIF koncessziós feladata, de maga az M100-as út nem része a jelenlegi koncessziós szerződésnek.
-
7
Korábban, 2022-ben a kormány a beruházási stop miatt elhalasztotta az M100-as projektet, melynek akkori becsült költsége 335 milliárd forint volt.
-
8
Az előzetes piaci konzultációra egyedül a Duna Aszfalt jelentkezett.
-
9
A helyiek szerint a beruházás indokolt a térség jelentős kamionforgalma miatt, bár korábban lakossági tiltakozás volt az eredeti útvonal ellen.
Portálok közti különbségek
-
•
Az Infostart és a Portfolio 2026-ra teszi a közbeszerzés kiírását, míg az Index, 24.hu, Blikk, Magyar Nemzet és Telex 2025-re vagy jövő évre.
-
•
A 24.hu kiemeli, hogy Lázár János korábban következetesen állami beruházásként beszélt az M100-ról, ami most változott a magántőke bevonásával.
-
•
A Telex megemlíti, hogy a korábbi közbeszerzésen a Strabag és a Dömper Kft. vezette konzorcium nyerte el a szakaszok építését, mielőtt a projektet felfüggesztették.
-
•
Az Index és a Világgazdaság részletesebben taglalja Lázár János korábbi nyilatkozatait más gyorsforgalmi utak (M86, M87) magántőke bevonásáról.
-
•
A Blikk és a Magyar Nemzet részletezi a három szakasz becsült költségeit (150 milliárd, 150-200 milliárd, 70 milliárd forint), míg más portálok csak az összköltséget említik.
-
•
A HVG cikke nagyon rövid, csak a címet és a leadet tartalmazza, a teljes szöveg hiányzik, így kevesebb információt nyújt a többi portálhoz képest.