Aug 01, 2025 • 17:50

Infostart
Aug 01, 2025 • 17:50
Infostart
Aug 01, 2025 • 14:22
Magyar Nemzet
Aug 01, 2025 • 12:03
Világ Gazdaság
Aug 01, 2025 • 14:48
Blikk
Aug 01, 2025 • 13:11
Népszava
Aug 01, 2025 • 11:37
444
A MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. szeptember 1-től új, sávos díjszabást vezet be a palackvisszaváltási rendszerben, amely a kisebb boltoknak magasabb, a nagyobbaknak alacsonyabb kezelési díjat biztosít. A MOHU a változtatást a forgalom eloszlásával és a fajlagos költségek optimalizálásával indokolja. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) azonban megdöbbenéssel fogadta az egyoldalú döntést, és annak azonnali visszavonását kezdeményezi. Az OKSZ szerint a rendszer eddig is veszteségesen működött a nagy kereskedelmi láncoknál, a díjcsökkentés pedig további évi 6,5 milliárd forint bevételkiesést okozna, miközben a MOHU szolgáltatásaival (gépek karbantartása, elszállítás, tájékoztatás) is problémák vannak.
A MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. 2025. szeptember 1-től új, sávos díjszabást vezet be a palackvisszaváltási rendszerben.
Az automaták eddigi egységes 7,5 forintos palackonkénti kezelési díja a 200 négyzetméter alatti üzletekben 11,5 forintra nő, 200 és 400 négyzetméter között nem változik, 400 négyzetméter feletti alapterületnél 3,5 forintra csökken.
A kézi visszaváltási pontoknál a díj egységesen 11,5 forintra emelkedik palackonként.
A MOHU a változtatást a forgalom eloszlásával indokolja, mondván, a nagyobb forgalmú boltok fajlagosan alacsonyabb költségekkel működnek, és eddig aránytalanul nagy részt kaptak a kezelési díjakból.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nem fogadja el az egyoldalú díjmódosítást, és annak azonnali visszavonását kezdeményezi.
Az OKSZ szerint a rendszer eddig is veszteségesen működött a nagy kereskedelmi láncoknál, és a díjcsökkentés további évi 6,5 milliárd forint bevételkiesést okozna.
Az OKSZ kritikája szerint a MOHU nem tesz eleget tájékoztatási és edukációs kötelezettségének, a gépek gyakran meghibásodnak, és az elszállítás, valamint karbantartás is akadozik.
Az Infostart, Blikk, Magyar Nemzet, Portfolio, Világgazdaság, Index, Telex, 444, Pénzcentrum, Menedzsment Fórum és Piac & Profit portálok mind beszámolnak a MOHU által bejelentett díjszabás-változásról és az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) tiltakozásáról.
Az Infostart, Blikk, Magyar Nemzet és Portfolio cikkek részletesebben ismertetik a MOHU indoklását a változtatásra (forgalomarányos költségek, kisebb boltok ösztönzése), míg a Népszava, Index, Telex, 444, Pénzcentrum, Menedzsment Fórum és Piac & Profit cikkek inkább az OKSZ tiltakozására és érveire fókuszálnak.
A Világgazdaság cikk kiemeli a MOHU magyarázatát, miszerint a nagy boltok indokolatlanul nagy összeget kaptak eddig, és a vásárlók a kuponokat jellemzően náluk költik el, ami további forgalmat generál.
A Népszava, Index, Telex, 444, Pénzcentrum, Menedzsment Fórum és Piac & Profit részletesebben kitérnek az OKSZ által felhozott problémákra, mint például a gépek meghibásodása, az elszállítási és karbantartási problémák, valamint a MOHU tájékoztatási hiányosságai.
Az Infostart megemlíti Kozák Tamás, az OKSZ főtitkárának nyilatkozatát, miszerint a díjcsökkentés akár a visszaváltó automaták megszüntetésére is kényszerítheti a kereskedőket.
A Blikk (második cikk), Pénzcentrum, Menedzsment Fórum, Piac & Profit, Népszava, Index, Telex és 444 cikkek mind hangsúlyozzák, hogy az OKSZ szerint a díjat minimum 10 forintra kellene emelni a költségek fedezéséhez, és a díjcsökkentés évi 6,5 milliárd forint bevételkiesést okozna.